Parlament přijal nová pravidla pro transparentnost politické reklamy

foto Budova Evropského parlamentu ve Štrasburku

Cílem nových pravidel je zvýšit důvěru občanů ve volební kampaně a pomoci v boji proti dezinformacím a zahraničnímu vměšování.

Parlament v úterý přijal nová pravidla pro transparentnost a cílení politické reklamy, díky nimž budou volební kampaně a kampaně před referendy transparentnější a odolnější vůči vměšování. Nová pravidla budou regulovat politickou reklamu, zejména reklamu na internetu, a zároveň stanoví rámec pro snadnější zadávání politické reklamy politickými subjekty v EU.

Podle nových pravidel bude muset být politická reklama jasně označena. Občané, úřady a novináři budou moci snadno získat informace o tom, zda je na ně reklama zaměřena, kdo ji platí, kolik stojí a s jakými volbami nebo referendem je spojena. Veškerá politická reklama a související informace budou uloženy ve veřejném online úložišti.

V zájmu omezení zahraničních zásahů do evropských demokratických procesů bude v období tří měsíců před volbami nebo referendem zakázáno sponzorovat reklamy ze zemí mimo EU.

V zájmu ochrany voličů před manipulací bude možné použít metody cílení nebo zvyšování dosahu u online politické reklamy založené na shromážděných osobních údajích pouze po udělení výslovného a samostatného souhlasu. Použití zvláštních kategorií osobních údajů (např. etnický původ, náboženské vyznání, sexuální orientace) nebo údajů nezletilých osob bude zakázáno.

Pravidla se týkají pouze placené politické reklamy. Nedotýkají se obsahu politických reklam ani pravidel pro vedení a financování politických kampaní. Osobní názory, politické názory, jako je jakýkoli nefinancovaný novinářský obsah, nebo sdělení týkající se organizace a účasti ve volbách (např. oznámení kandidátů) z oficiálních vnitrostátních zdrojů nebo zdrojů EU nejsou dotčeny.

Zpravodaj Sandro Gozi (Renew, FR) uvedl: "Digitální technologie činí občany zranitelnějšími vůči dezinformacím a zahraničnímu vměšování. Nyní je více než kdy jindy zásadní chránit naše demokratické a volební procesy. Dnes přijatá pravidla hrají klíčovou roli v tom, že pomáhají občanům rozeznat, kdo stojí za politickým sdělením, a informovaně se rozhodnout, až půjdou k volbám. S blížícími se evropskými volbami vyzýváme všechny hlavní online platformy, aby nová pravidla začaly uplatňovat co nejdříve a zajistily, že digitální prostor zůstane bezpečným místem pro výměnu politických myšlenek a názorů.“

Po přijetí na plenárním zasedání (470 hlasy, 50 bylo proti a 105 se zdrželo hlasování) musí právní předpis formálně přijmout i Rada EU.

Pravidla se začnou uplatňovat 18 měsíců po vstupu v platnost, zatímco definice a opatření týkající se nediskriminačního poskytování přeshraniční politické reklamy (včetně evropských politických stran a politických skupin) se začnou uplatňovat již 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU.

Přijetím tohoto právního předpisu Parlament reaguje na očekávání občanů týkající se bezpečné a důvěryhodné digitální společnost, jak je vyjádřeno v návrhu 33 závěrů Konference o budoucnosti Evropy.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 14.12.2025 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je neděle 14. prosince 2025

Očekáváme v 17:00 4°C

Celá předpověď