Praha - Ke světové výstavě Expo 2025 a české účasti na ní vydá Česká pošta dva aršíky poštovních známek. Zároveň pro český pavilon vznikla oficiální píseň nazvaná René a Kvído jedou na Expo, jejíž text odkazuje na maskota české účasti, kterým je postavička René. Dnes o tom informovali zástupci České pošty a také zpěvačka Karolína Neuvirthová Gudasová, která napsala a nazpívala píseň.
První známku pošta věnovala českému národnímu pavilonu a jeho symbolům. Druhá známka s motivy secesních plakátů Alfonse Muchy využívá malířovu popularitu v Japonsku. Vznikla ve spolupráci s Mucha Foundation, partnerem české účasti, uvedl Martin Holý, který v České poště vede tvoru známek. Aršíky pošta vydá v počtu 23.000 a 26.000 kusů a budou dostupné od 16. dubna. Dotisk pošta neplánuje.
Známky výtvarně zpracoval Adam Hoffmeister. Na ty s motivy Muchy využil jeho zobrazení čtyř ročních období, na známkách nechybí Muchův podpis. "Jsou to vždycky šachy, aby se to kompozičně vydařilo a obraz byl čitelný," řekl ČTK Hoffmeister. Práci měl i s druhou známkou, na níž se kombinuje pohled na český pavilon s jeho maskotem, jímž je postavička René.
Česká pošta dosud vydala známky nebo jejich aršíky k sedmi světovým výstavám, konkrétně pro Expo 1958 v Bruselu, 1967 v Montrealu, 1970 v Ósace, 1992 v Seville, 2010 v Šanghaji, 2015 v Miláně a 2020 v Dubaji. "Letošní vydání tak bude již osmou emisí," řekl Holý.
Světle zelený maskot René má bachratý tvar, šest očí, více končetin, jde o vesmírnou bytost. Odkazuje na skleněné plastiky výtvarníka René Roubíčka z 50. a 60. let 20. století.
Píseň nazvaná René a Kvído jedou na Expo propaguje světovou výstavu nejmladší generaci. Jde vůbec o první oficiální song české účasti na Expo. Na hudbě a textu se podílela herečka a zpěvačka Neuvirthová Gudasová s dalšími autory. Námětem se stala věda, hudebním žánrem je korejský pop, populární v japonské kultuře. V českém pavilonu bude píseň znít v češtině, klip bude opatřen japonskými a anglickými titulky.
Text písně pojednává o vynálezech. "Můžeme zábavnou formou edukovat děti, rodiče o tom, co Expo je," řekla dnes Neuvirthová Gudasová, která před deseti lety získala Thálii za roli v muzikálu plzeňského divadla Probuzení jara.
Dětem a žákům základních škol bude Expo prezentovat také projekt Petry Čihákové Knihy trochu jinak. Čiháková dnes přirovnala Expo, které se koná jednou za pět let, k olympiádě se čtyřletým intervalem. Expo má podle ní širší záběr a děti by o něm měly vědět, doplnila.
Podle generálního komisaře české účasti Ondřeje Sošky se nezapomnělo ani na dospělé a na současné technologie. "Máme vyvinutou také aplikaci české účasti s detaily o kalendáři akcí a o programu," uvedl komisař.
Organizátoři české účasti zatím nepředstavili módní kolekci či uniformu pro český pavilon, má se to stát do konce března. Pracuje na ní držitel ceny Grand designér 2024 Jan Černý, který také navrhl kolekci pro loňskou českou olympijskou výpravu.














