Je důstojným mladším bratrem sedanu S60, s nímž sdílí motory, podvozek a do určité míry i interiér, samozřejmě kromě zadních sedadel a prostoru pro zavazadla. Oba poskytují skvělý zážitek z dynamické sportovní jízdy, luxus, nejmodernější technologii, V60 navíc také přidanou dávku praktičnosti.
Reklama
Fotogalerie
Volvo V60 D4 AWD - sportovec nabitý technikou
Je důstojným mladším bratrem sedanu S60, s nímž sdílí motory, podvozek a do určité míry i interiér, samozřejmě kromě zadních sedadel a prostoru pro zavazadla. Oba poskytují skvělý zážitek z dynamické sportovní jízdy, luxus, nejmodernější technologii, V60 navíc také přidanou dávku praktičnosti.
Cílem tvůrců bylo auto co možná nejvíce připomínající kupé při zachování praktického zavazadlového prostoru. Takže si tohle sportovní kombi neklade za cíl konkurovat tradičním vozům této kategorie. Pro zájemce o velký zavazadlový prostor má automobilka model V70 nebo XC70. Výrazný klínovitý tvar, štíhlá střecha spolu s profilovanými boky V60 vytvářejí jemnou, ale přesto výraznou dvojitou vlnu vedoucí od předních světlometů až k zadním světlům. Prohyb vlny uprostřed auto vizuálně snižuje. Ke sportovnímu vzhledu přispívá také tvar kapoty a krátké převisy vpředu i vzadu. Současnou novinkou v nabídce laků je výrazný odstín Rebel Blue. Nápadný vzhled dodávají vozu rovněž nová exkluzivní kovaná 18palcová kola Ymir (buď se stříbrným lesklým povrchem, nebo ve světle šedé). Oboje zdobilo i testovaný automobil.
Ve snaze o co nejsportovnější charakter interiéru V60 se designéři inspirovali závodní dráhou. Tomu odpovídající grafický prvek je zjevný na přístrojovém panelu nebo na dveřích. Každý detail působí dojmem, jako by byl v pohybu. Pro usnadnění soustředění a zvýšení pocitu kontroly jsou přístroje a středová konzola nakloněny směrem k řidiči. Ve standardní výbavě je dynamický tříramenný volant a sportovní sedadla s vynikajícím bočním vedením. Zadní sedadlo dělené v poměru 40/20/40 a sklopné opěradlo sedadla spolujezdce poskytují nadstandardní flexibilitu, pokud jde o propojení cestujících a nákladu. Každé opěradlo třídílného zadního sedadla je možné lehce sklopit a vytvořit tak rovnou plochu pro přepravu předmětů. Zadní dveře široké 1 095 milimetrů v kombinaci s prostorem za podběhy kol a pod podlahou přinášejí velkorysý objemu pro přepravu zavazadel. Velké ocenění zasluhují integrované dvoustupňové dětské sedačky zabudované do obou vnějších zadních sedadel.
Zářivým příkladem vylepšení pro řidiče je propracovaný infotainment Volvo Sensus. Všechny informace jsou zobrazovány na barevném displeji v horní části středové konzoly. Je umístěn tak, aby obrazovka byla dobře čitelná, a zároveň neodváděla pozornost od dění na vozovce.
Všechny funkce lze ovládat tlačítky na volantu nebo ovladači umístěnými přímo pod displejem. Připojení Bluetooth umožňuje telefonovat pomocí hands-free sady i přehrávat hudbu z přenosného hudebního přehrávače s touto technologií.
Jezdili jsme s V60 2,4 D4 AWD v druhé nejvyšší výbavě Momentum. Dieselový motor má výkon 120kW/163k, automatická šestistupňová převodovka Gaertronic je s možností ručního řazení a se sportovním programem, maximální rychlost dosahuje 215 km/h. Auto bylo prošpikované mimořádnými vymoženostmi, připomenu alespoň některé z nich.
K těm zdokonaleným patří modifikovaný systém pohonu všech kol používající nejnovější technologii od firmy Haldex. Je vybavena novým šestipístovým radiálním čerpadlem přímo poháněným výkonným elektromotorem. Snížená hmotnost přispívá k nižší spotřebě paliva. Software AWD byl upraven tak, aby umožnil využít nový sportovní podvozek na maximum. Díky systému rozšířeného řízení stability lze pomocí čidla snímajícího úhel příčného náklonu identifikovat jakoukoli tendenci ke smyku již v počáteční fázi. Systém detekce chodců s funkcí plně automatického brzdění dokáže rozpoznat chodce, který vstoupí do jízdní dráhy vozidla, a upozornit na něj řidiče. Pokud ten včas nereaguje, systém automaticky aktivuje brzdy na maximální výkon. Dokáže zabránit srážce s chodcem až do rychlosti 35 km/h. Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí plně automatického brzdění je zase zdokonalený varovný systém, který nejprve upozorní řidiče a zvýší tlak v brzdném systému. Pokud řidič nereaguje a náraz do jedoucího nebo stojícího vozidla vpředu je nevyhnutelný, dojde k automatické aktivaci brzd. A můžeme pokračovat - systém City Safety automaticky zastaví, jestliže řidič včas nezareaguje na zpomalení nebo zastavení vozidla vpředu, případně pokud se příliš rychle blíží k pevné překážce. Novinkou nyní je, že tento systém je aktivní při rychlostech až do 50 km/h.
Volvo V60 je vybaveno rovněž zcela novými systémy. Je mezi nimi systém detekce dopravních značek. Rozpoznané značky zobrazuje řidiči na přístrojovém panelu. Nová technologie automatického přepínání dálkových světel zajistí automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly ve správném okamžiku. Je pravda, že jsem si na ni chvíli zvykal a měl jsem tendenci ji manuálně revidovat. Nicméně po krátké zkušenosti jsem usoudil, že technika je dokonalejší než člověk a dal jsem jí plně vyniknout. Funkce sledování bdělosti řidiče je unikátní technologie pro rozpoznávání a upozorňování na únavu nebo nepozornost řidiče. Systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu pomáhá detekovat vozidla nacházející se ve slepém úhlu zpětných zrcátek. Upozornění na vybočení z jízdního pruhu řidiče upozorní, pokud automobil bez použití směrovek přejede čáru ohraničující jízdní pruh.
Auto bylo vybaveno mimo jiné také adaptivním tempomatem, parkovacími čidly vpředu i vzadu s parkovací kamerou na zádi, dvouzónovou elektronicky řízenou klimatizací, elektrickou parkovací brzdou, navigací, apod.
V dobrém rozpoložení, s úsměvem a radostí jsme patřičně sportovně najeli 631 km v kombinovaném provozu při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km, což je skoro o dva litry více než uvádí výrobce. Přičítám to však způsobu jízdy a častému courání po Praze. Neodpustím si jedinou výtku, která mě u aut značky Volvo provází. I u V60 se za tmy odráží osvětlení palubní desky v horní části předního okna. Je to ale jen taková malá skvrnka na celkově velmi příznivém hodnocení.
Ceny V60 začínají na 741.000 Kč, základní cena testované verze je 1,086.000 Kč, celková cena včetně doplňkové a zvláštní doplňkové výbavy (kombinace různých paketů) dosáhla na 1,312.400 Kč. I u Volva je však žádostivé sledovat v současné době akční nabídky s cenovým zvýhodněním.