Mercedes 500E/E500: Ocelová pěst v hedvábné rukavici

foto Mercedes E500

Unikátní jízdní vlastnosti, osmiválcový motor disponující výkonem přes 300 koní, to vše oděno do usedlé elegance sedanu řady W124 - a máme tu ojedinělý koncept vozu 500E/E500, neboli Mercedes křížený s Porsche. Přestože laik při prvním pohledu na tento automobil nic zásadního nepozná, znalci se rozbuší srdce. Mercedes 500E/E500 totiž rozhodně není tuctový vůz, tento "vlk v rouše beránčím" patří mezi skutečné skvosty novodobé automobilové historie.

Fotogalerie

Parametry:
První generace
  • Výkon 240 kW (324 koní) při 5700 ot./min-1
  • Točivý moment 480 N.m při 3900 ot./min-1
  • Průměr brzdových kotoučů je vpředu 300mm
Druhá generace (Facelift)
  • Výkon 235 kW (320 koní) při 5600 ot./min-1
  • Točivý moment 470 N.m při 3900 ot./min-1
  • Průměr brzdových kotoučů je vpředu 320mm
Na první pohled vypadá jako ostatní W124, které se vyráběly od roku 1984 celých jedenáct let. Ale už při druhém pohledu začíná být náhodný pozorovatel na pochybách a pomalu si uvědomuje, že nemá tu čest s obyčejnou W124. Rozsah viditelných změn je sice minimální díky naprostému podřízení nutným technickým úpravám, ale i přes tento fakt se návrhářskému týmu povedlo zakomponovat do usedlé elegance sedanu řady W124 maskulinní brutalitu ocelové pěsti v jemné hedvábné rukavici. Zadání od marketingu DB z roku 1987 zřejmě vypadalo následovně: Karoserie střední třídy doplněná o motor V8 s minimálně 300 koňmi a unikátními jízdními vlastnostmi. Po nějaké době ale začalo být jasné, že nepůjde jednoduše využít většinu podvozkových skupin z vyšších modelů a začlenit tak 500E/E500 do stávajícího výrobního procesu. Problémy sousední automobilky Porsche s odbytem modelu 928 však umožnily ideální řešení: unikátní model bude sjíždět z linek v závodě Porsche v Zuffenhausenu. Tato shoda náhod otevřela dveře tomuto kultovnímu projektu a v roce 1990 byl na pařížském Salon Mondial L’Automobile představen finální Mercedes W124 500E. Mercedes E500 Limited Nakonec sjelo z výrobních linek v Zuffenhausenu 10.479 těchto unikátních vozů a byl to asi poslední projekt tohoto ražení, protože všechny nástupnické silné sedany už byly plně integrovány do výrobního procesu linek v Sindelfingenu. Celý výrobní proces trval průměrně 18 dní, což je doba pro dnešní automobilový průmysl naprosto nepředstavitelná. Nutno ovšem vzít v potaz, že se jednalo o unikátní vůz pro náročnou klientelu. Jenom pro zajímavost - převzetí vozu zahrnovalo transport z letiště nebo nádraží, pohoštění, prohlídku závodu a následné předání vozu technikem DB s rozsáhlou instruktáží. Mercedes E500 Limited Pětilitrové srdce s osmi válci Srdcem vozu je motor M119.974 V8 5.0L 32V o výkonu 324 koňských sil, což byl první motor s novým vstřikovacím systémem LH-Jetronic, který reguluje průběh celého chodu motoru ve celém spektru otáček tzv. on-line. Maximum točivého momentu je 480 Nm. při 3900 otáčkách a křivka jeho průběhu je velmi plochá. Už od nejnižších otáček je vůz schopen bez jakéhokoliv zaváhání akcelerovat a když se motor dostane přes 3500 otáček/min, tak doprovodí dechberoucí akceleraci jemně tlumeným zvukovým doprovodem, který dává najevo skrytý potenciál velkého srdce tohoto kompaktního sedanu. Mercedes E500 Limited Zástavba motoru M119.974 si i přes relativně kompaktní provedení vyžádala několik úprav v motorovém prostoru W124. Hlavní změnou bylo přesunutí baterie do kufru a její místo zaujala klimatizovaná schránka pro hlavní řídicí jednotky motormanagementu. Umístění vysokokapacitní baterie na pravé straně kufru bylo z hlediska optimálního rozložení hmotnosti kompenzováno závažím na protilehlé straně. Mercedes E500 Limited Zvýšeným nárokům na dynamiku bylo přizpůsobeno i nastavení čtyřstupňové automatické převodovky. V kombinaci se samosvorným diferenciálem (stálý převod 2,82:1) a protiprokluzovým systémem tak není problém přenést výkon motoru na vozovku a ani na silnici plné zatáček udržovat rychlostní průměr, který je i pro většinu dnešních vozů jen snem a díky excelentní práci a konstruktérů obou stuttgartských firem je to vše možné s pocitem absolutního bezpečí a obdivuhodného jízdního komfortu. Kombinace všech těchto faktorů dává vozu schopnost akcelerovat z 0 na 100km/h za 5.9s a během několika dalších okamžiků dosáhnout maximální rychlosti 250km/h, kde ho zastaví konvenční omezovač. Mercedes E500 Limited Asi největší odlišností 500E/E500 od sériové W124 jsou její jízdní vlastnosti. Podvozek, sestavený experty DB a Porsche s maximálním využitím existujících podskupin v rámci všech modelových řad DB, je mistrovským dílem, které ve světě sériových sedanů nemá obdoby. Bitevní křižník připravený k útoku První verze představená v roce 1990 s označením 500E byla stylizována v duchu modelové péče pro celou řadu W124 s odlišnými nárazníky, širšími blatníky, nižší světlou výškou a rozdílným rozložením hlavních sdružených světlometů, které umožňovaly skvělou funkci světelné houkačky díky ponechanému zapojení původních žárovek H4 v kombinaci s přídavnými dálkovými světly na standardním místě pro mlhovku (ta se přesunula do předního nárazníku). Na rozdíl od vozů BMW, kde jsou H4 v hlavních světlometech zapojeny pouze na jednou vlákno, bylo 500E schopno rozsvítit všechny čtyři dálkové světlomety najednou a sjednat si respekt v levém pruhu německé dálnice i při velmi špatné viditelnosti. Zvláštní pozornost si také zaslouží speciální přední sedačky 500E/E500. Vypadají úplně stejně jako provedení Sportline, ale jejich vývoj měla na starosti světoznámá společnost Recaro, které se v konvenčním designu povedlo připravit dokonale tvarovaná sedadla, která plně vyhovovala charakteru vozu a podporovala jeho výjimečnost. Mercedes E500 První model se do poloviny roku 1993 vyznačoval monumentální chromovanou maskou chladiče, která v kombinaci původních oranžových blikačů s novým předním nárazníkem s integrovaným spoilerem a mlhovkami dávala přední části vozu výraz bitevního křižníku připraveného k okamžitému útoku. V polovině roku 1993 došlo k faceliftu, který zahrnoval elegantní přepracování přední masky, která byla integrována do přední kapoty a odstranění ostrého přechodu u prostoru pro registrační známku v zadním víku s doplněním chromované lištičky. Mercedes E500 Nový model byl mimo výše uvedených technických vymožeností uzpůsoben tehdejším emisním předpisům, takže se výkon motoru snížil na 320 koní, ale točivý moment zůstal nezměněn. Třešinka za půl milionu marek... Během výroby 500E/E500 se i přes její kvality otevřel prostor pro renomované úpravce, kteří byli dostatečně solventním zákazníkům schopni nabídnout ještě výkonnější a luxusnější vozy, které lépe splňovaly jejich představy. U firmy AMG bylo možné objednat například kompletní optický paket, zvýšení výkonu motoru (zdvihový objem 6.0L 381 koní) včetně úpravy podvozku, brzd, výfukového systému a diferenciálu pro E500. Úpravce Brabus připravil pro 500E/E500 zvýšení zdvihového objemu válců na 6.0L (405 koní) a 6.5L (450 koní). Tato velmi vzácná úprava zahrnovala kompletní přizpůsobení podvozku, brzd, výfukového systému a dalších komponent, protože byla homologována jako celek. Třešinkou na dortu byla unikátní zástavba motoru M120 V12 se zvýšeným zdvihovým objemem válců na 6.9L (509 koní) a 7.3L (530 koní). Rozsah této úpravy byl naprosto zásadní a cena 455.000 DEM tomu odpovídala, takže existuje maximálně 5 kusů v Japonsku, Švýcarsku a Německu. Mercedes E500 Velmi drahá ojetina Pokud si dnes někdo myslí, že si tuto perlu zakoupí za pár desítek desítek tisíc, něco málo si na ní opraví doma v garáži a bude mít za pár korun mimořádný vůz, měl by se ze svého snu rychle probrat. V první řadě si musí uvědomit, že si kupuje unikátní auto s provozními náklady kultovního vozu, který si ve své době pořizovali majetní lidé místo nových S-Klasse nebo Porsche 911. Díly jsou dostupné, ale protože jejich záměna s díly na "běžné" W124 je vyloučená, tak nezbývá než nakupovat originály u Mercedesu. Největší bolestí tohoto vozu je díky jeho stáří na svou dobu revoluční elektronika a elektorinstalace. Velký motor v malém prostoru topí daleko víc a některé řídící jednotky a kabeláž nemají doživotní trvanlivost. Naprostou nutností je koupit auto s průkaznou servisní historií a původem, protože i na autech s nízkým nájezdem přichází čas, kdy je potřeba některé nákladnější díly vyměnit. Při "výhodné" koupi levného auta tak může servis narůst do astronomických výšek, ale ani opečovávaný automobil není bez investic. Špičková technika v kombinaci s extrémním výkonem si prostě žádá svou daň. V současné době je třeba při koupi 500E/E500 počítat s pořizovacími náklady 10-15.000 € a určitě by se mělo jednat o auto v originálním stavu od prvního majitele se zdokumentovanou servisní historií a nájezdem kolem 150.000km. Přibližně kolem hranice 200.000 najetých kilometrů je třeba provést výměny některých součástí elektroinstalace v motorovém prostoru, což rozhodně není levná záležitost. Mercedes E500 Limited Vývoj modelu W124 500E/E500 1984: Představení výchozího modelu W124 1990: Na podzimním pařížském autosalonu představena model 500E. 1991: Zahájení prodeje 500E. 1993: V dubnu modernizace modelu, označení E500. Lepší brzdy. 1994: Vypinatelný protiprokluzový systém, vrcholná série Limited s kovanými elektronovými koly a maximální možnou výbavou. 1995: Ukončení výroby modelu. Článek byl převzat z webu www.e500.cz Mercedes E500 Mercedes E500 Mercedes E500

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 7.10.2025 ČTK

Reklama

14°C

Dnes je úterý 7. října 2025

Očekáváme v 17:00 12°C

Celá předpověď