Inflace patří k jednomu ze základních makroekonomických ukazatelů a charakterizuje míru znehodnocování měny v přesně vymezeném časovém období. Jaké jsou příčiny a dopady inflace a jak si stojíme v porovnání s evropskými státy?
- potravinářské zboží (potraviny, nápoje, tabák)
- nepotravinářské zboží (odívání, nábytek, potřeby pro domácnost, drogistické a drobné zboží, zboží pro dopravu a volný čas, zboží pro osobní péči aj.)
- služby (opravárenské, z oblasti bydlení, provozu domácnosti, zdravotnictví, sociální péče, dopravy, volného času, vzdělávání, stravování a ubytování, osobní péče a služby finanční)
Zdroj: www.czso.cz
Kdo nejvíc pocítí inflaci?
Zvyšování cenové hladiny se dotýká každého z nás, jelikož negativně ovlivňuje příjem obyvatelstva, resp. klesá kupní síla obyvatel. Právě pokles reálných příjmů je kompenzován valorizací, ať už mezd nebo důchodů. Z finančního hlediska díky inflaci klesá výnosnost finančních a investičních nástrojů, kdy vložené finančních prostředky jsou postupem času znehodnocovány. V době vysoké inflace se proto vyplatí zadlužovat.
Jak jsme na tom v porovnání s Evropou?
Statistické úřady mají několik metod, jak inflaci měřit. Proto je velice obtížné porovnávat výsledky, které zveřejňují statistické úřady jednotlivých států. Naštěstí existuje instituce Eurostat, která zveřejňuje jednotný ukazatel, který umožňuje porovnávat inflace všech států EU. Tento ukazatel pod názvem Harmonized Indices of Consumer Prices (HICPs) používá také Evropská centrální banka.
Inflace ve vybraných evropských zemích od roku 2000
| 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
| EU | 2,1 | 2,3 | 2,2 | 2,1 | 2,1 | 2,2 | 2,2 |
| ČR | 3,9 | 4,5 | 1,4 | -0,1 | 2,6 | 1,6 | 2,1 |
| Maďarsko | 10,0 | 9,1 | 5,2 | 4,7 | 6,8 | 3,5 | 4,0 |
| Polsko | 10,1 | 5,3 | 1,9 | 0,7 | 3,6 | 2,2 | 1,3 |
| Slovinsko | 8,9 | 8,4 | 7,5 | 5,8 | 3,6 | 2,5 | 2,5 |
| Slovensko | 12,2 | 7,2 | 3,5 | 8,5 | 7,4 | 2,8 | 4,3 |
| Německo | 1,4 | 1,9 | 1,3 | 1,0 | 1,8 | 1,9 | 1,8 |
| Francie | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 2,2 | 2,3 | 1,9 | 1,9 |
| Řecko | 2,9 | 3,8 | 3,9 | 3,4 | 3,0 | 3,5 | 3,3 |
Reklama










