PRAHA 6. září (PN) - V těsné blízkosti ulice Michelangelova v Praze 10 se připravuje výstavba hypermarketu Tesco. Přestože se ve zpravodaji Prahy 10 objevily v poslední době kladné i záporné reakce, starosta Karel Výrut (v čísle 15/2001) připustil, že je možné, že se k akci obec postaví záporně.
Dopravní situace je v těchto místech již nyní dramatická. V okolí ulice Úvalská není situace nijak růžová a na křižovatce Úvalská - Přetlucká bývají často havárie. "Naposledy minulý týden tady po havárii odletělo kolo osobního automobilu pěkných pár metrů na chodník. Lidé z blízkého rodinného domu měli právě návštěvu a té radili - spíš kvůli krádeži - přeparkovat. Pak se stala ta nehoda. Tak mohli ukázat, že přeparkování bylo opravdu dobré," vypráví s úsměvem Páleníková. "Paní z rodinného domku nás ujistila, že chystaná akce samozřejmě nelíbí," uvedla Páleníková. "Když jsem četla projekty, chyběl mi tam právě rozbor situace této kritické křižovatky, tedy počet nehod, jejich příčiny. Policie říká: když budou řičiči dodržovat předpisy, nehody nebudou. Jenže, od metra Skalka směrem Černokostelecká je to z kopce, takže auta jezdí rychleji, než mají."
Stavba typu TESCO do těchto míst podle slov místních obyvatel bude nepatří. Do Letňan to není zas tak daleko, asi 12 km, v blízkosti je Delvita Malešice, Billa Strašnice, Albert Skalka a Spar v Hostivaři. Jenže pavouk řetězce TESCO sem své drápky ještě nenatáhl...
Jaké mají být parametry chystaného hypermarketu TESCO? Počítá se s 3697 vozidly přijíždějícími (a též odjíždějícími denně), prodejní plocha 10 232 m2, 121 parkovacích stání P+R (přitom konečná metra bude posunuta), 825 parkovacích míst v podzemí. Ve špičce, tedy v době od 17:00 do 18:00 bude navýšení o dalších 13 %, to znamená, že křižovatkou Úvalská - Přetlucká projede navíc dalších 961 vozidel.
Odstup hypermarketu od obytných domů bude pouhých 30 metrů, plynovod a teplovod bude posunut k obytným domům v Michelangelově ulici. Poblíž je základní škola V Rybníčkách a na druhou stranu zahrádkářská osada Skalka.
"Jeden z těchto dvou stromů má být podle projektů pokácen. Snad to bude dub, který bohužel vypadá líp," ukazuje Páleníková na vzrostlé stromy. "Přesně v těchto místech má být vybudovaný kruhový objezd. Kousek dál je podjezd pod železnicí, který je vysoký pouhých 3,5 metru a kde je provoz řízen světly, takže vždy projíždí pouze jeden pruh vozidel. Je to příjezd ulicí Rabakovskou od ulice Průmyslové. Jak bude řešeno toto místo, jsem v plánech nezjistila."
"Dřív, ještě před rokem 1989, se také uvažovalo o využití tohoto pozemku," zapojuje se do diskuse paní Jana Paterová. Vždy se objevilo dost námitek, proč k žádné stavbě nedošlo. Například ze strany železnice, která vede poblíž, ze strany energetiků, protože nad pozemkem vede vysoké napětí i ze strany teplárny, protože pozemkem prochází dálkový teplovod až na sídliště Skalka."
Malý kousek od kruhového objezdu začíná zahrádkářská kolonie Na Skalce, nicméně ta ve vlivech, které bude mít tato stavba na okolní prostředí, nebyla vůbec zmíněna, respektive byla zmíněna tak, že se jí provoz nijak nedotkne.
Z reakcí dalších lidí bylo zřejmé, že stavba hypermarketu právě v těchto místech je nesmyslná, a že to musí každý pochopit. Přijde jim to ale natolik neuvěřitelné, že se proti tomu oficiálně, vůbec neohrazují. A navíc nevěří, že kdyby se ohradili, nebylo by to nic platné.
Území budoucího TESCA je zatím jen zarostlá zóna... Zatím. Je to boj s větrnými mlýny? Co myslíte, jsme pořád ovce, s kterými je možné dělat absolutně všechno?










