Dacia Duster 4x4 - tahoun za vstřícnou cenu

foto Dacia Duster 4x4

V roce 2014 vůz oslavil čtyřleté výročí od uvedení na trh a v květnu vyrobení milióntého exempláře. Zrodil se v brazilském závodě Renault v Curitibě. Duster docílil opravdového úspěchu, jeho poměr prostornosti, ceny a skutečné průchodnosti terénem okouzlil mnohé zákazníky.

Fotogalerie

Duster představuje pilíř mezinárodního růstu skupiny Renault, je v současnosti jejím nejprodávanějším vozidlem. Prodává se ve více než 100 zemích pod značkou Renault nebo Dacia a vyrábí v pěti závodech po celém světě - v Rumunsku, Brazílii, Kolumbii, Rusku a Indii. Dacia Duster 4x4 U nás si ho můžete pořídit pod značkou Dacia ve třech stupních výbavy (navíc limitovaná série Blackstorm), variantně se zážehovými a vznětovými motory i s LPG, s pohony 4x2 a 4x4, převodovky jsou jen mechanické. K testu jsme měli Dustera ve střední výbavě Arctica, s dieselem 1,5 dCi, maximální výkon 80 kW/109 k, nejvyšší rychlost 168 km/h, se šestistupňovou převodovkou a pohonem 4x4. Vůz má kompaktní rozměry a nízkou hmotnost, což přispívá k jeho obratnosti a v terénu k výkonnosti. Zvýšená pozice řidiči poskytuje slušný výhled. SUV vzhled zdůrazňuje poměrně elegantní, robustní a dynamický styl. Vpředu upoutá chromovaná maska s integrovanými světlomety. Dobře působí vytáhlé blatníky, dále 16" kola z lehké slitiny, mohutné matně chromované podélné střešní lišty, zatmavená zadní okna, přední a zadní difuzor, plastová ochrana dveřních prahů a chromovaná koncovka výfuku, tedy prvky z příplatkové výbavy Pack Look. U nejnovějšího modelu Dusteru je patrná rovněž snaha zachovat ve změněném do tmavších odstínů laděném interiéru komfort hatchbacku, ale zároveň se hlásit do rodiny off roadů. Palubní deska s chromovanými dekorativními prvky má evokovat robustní charakter auta, na výběr jsou čtyři druhy čalounění sedadel včetně koženého, zadní sedadla dělená poměrem 1/3 – 2/3 mají zesílená opěradla a jsou sklopná. Dacia Duster 4x4 Než však přejdeme k podrobnějšímu zachycení výbavy a hodnocení jízdních vlastností, nelze přehlédnout některé záležitosti, které jsou skvrnkami na celkovém dojmu. Jsou nejspíš poplatné zachování vstřícné cenové snahy. Už návod napovídá, že jsme jaksi v „jiném“ autě. Značná část manuálu obsahuje písemná doporučení co dělat v případě poruch, tzv. oprav si sám. První dojmy při nástupu do auta jsou lehce překvapivé - klíček do zapalování s „obnaženou“ střenkou bez možnosti zasunutí, tenký volant seřiditelný jen výškově moc do ruky nepadne, chcete troubit, zatlačíte na jeho střed, a nic, klakson je na páčce ovládání světel, elektrické ovládání vnějších zrcátek je krkolomně umístěné pod pákou ruční brzdy, tlačítka a ovladače povětšině trochu hledáte a nejsou zrovna při ruce, vnitřní plasty mají k luxusu daleko, zadní dveře otevřete je zamáčknutím zámku na klíč, s tím jsem se už nesetkal plno let, klimatizaci můžete mít jen manuální, apod. Dacia Duster 4x4 Nicméně celkové hodnocení vyznívá pro Duster příznivě. Poslední model nabízí nové prvky výbavy jako tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací asistent, impulzní ovládání oken nebo ukazatel vnější teploty. Funkce multimediálního systému MEDIA NAV (navigaci, telefon prostřednictvím bluetooth, rádio, média) se dají ovládat jednoduše a intuitivně na dotykovém sedmipalcovém displeji. Největší předností Dusteru, kromě ceny, jsou však nejspíš jeho jízdní vlastnosti. Má světlou výšku zvýšenou na 21 cm, větší přechodové úhly, při délce 4315 mm je velmi obratný. Může se pohybovat zcela přirozeně po jakýchkoliv cestách a silnicích, jako doma je v těžkých terénních podmínkách. Technologie pohonu všech kol u vozu Dacia Duster těží z osvědčeného know-how aliance Renault-Nissan. Na silnicích s dobrými adhezními podmínkami a na dálnici se točivý moment přenáší pouze na přední kola a optimalizuje se spotřeba paliva. Při jízdě v režimu Auto, který můžete použít na všech typech silnic, v jakékoli rychlosti i podmínkách sjízdnosti, dochází k automatickému rozdělení točivého momentu mezi kola na přední a zadní nápravě, aby poměr mezi stabilitou vozu a jeho pohyblivostí byl optimální. V obtížně sjízdném terénu, na blátě nebo v písku přenáší režim Lock točivý moment motoru na všechna čtyři kola, aby měla při průjezdu maximální účinnost. Kontrola motoru a brzdění se v tomto režimu přizpůsobuje použití pohonu 4x4. Krátká zkouška za deště ve středně těžkém terénu na silně podmáčeném povrchu potvrdila předzvěst schopností vozu, choval se sebevědomě, jistě, bezpečně. Pochvalu zaslouží motor, který je na poměrně lehké auto dostatečně výkonný, vzhledem k zaměření auta je účelné krátké nastavení převodovky. Dacia Duster 4x4 Najeli jsme 696 km, zejména po dálnicích a běžných silnicích, asi 140 km po Praze, způsobně se vydováděli v obtížnějších podmínkách, při velmi vstřícné průměrné spotřebě 5,6 l/100 km. Malinko nás vyděsil palubní počítač, v momentě, kdy ukazoval dojezd 140 km a množství spotřebovaného paliva 37 l z plné 50 l nádrže, se z čista jasna objevil dojezd nulový a rozsvítila se rezerva. Pro jistotu jsme ihned načerpali 6 l nafty, leč zobrazení zůstalo stejné, stále jsme byli na nule. A teď to podstatné, poměr ceny a užitné hodnoty odhaluje zájemcům svoji přívětivou tvář. Dacii Duster si můžete pořídit od 249.900 Kč, základní cena testované verze je 399.900 Kč.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 8.10.2025 ČTK

Reklama

16°C

Dnes je středa 8. října 2025

Očekáváme v 09:00 13°C

Celá předpověď