Komerční prezentace Aktual.: 8.12.2004 12:01
Vydáno: 8.12.2004, 11:50
PRAHA - Vánoce dobře vydělávají, na tom se shodnou snad všichni prodejci. Tento fakt neminul ani oblast filmu, a tak se můžeme těšit na zaručeně nejvánočnější příběh, jaký kdy v
kinech běžel. Polární expres natočil slavný režisér Robert Zemeckis, autor takových filmových pohádek jako Forrest Gump nebo Návrat do budoucnosti. Čtenář by mohl po této větě získat pocit, že se může začít těšit. Jenže není všechno tak jednoduché, jak se zdá.
Příběh o Polárním expresu a jednom malém chlapci napsal v
roce 1985 Chris Van Allsburg, který za něj dostal i prestižní cenu Caldecott Honor. Především v Americe se tato kniha stala trhákem a také nezbytnou součástí tamních Vánoc. Každé malé americké dítě tedy ví, co je Polární expres a kam jede. To ovšem český divák netuší. Dostává se tak do zcela odlišného postavení a musí zákonitě jinak vnímat i celý film.
Polární expres je kouzelný vlak, který zastavuje v
noci 24. prosince u dětí, jejichž víra v pravost Santy byla díky dospívání nalomena. Moudrý průvodčí je pozve dovnitř a pokud se rozhodnou, že pojedou, jsou už na dobré cestě začít znovu věřit. Pak je čeká dobrodružná cesta až na severní pól. Zde mají tu čest potkat pravého Santu i s jeho skřítky a pak už do konce života slyší rolničky na Santových saních.
Tento příběh ukazuje, že nejdůležitější věci občas nejsou vidět a nelze je vědecky ověřit, ale pro život člověka mají obrovskou cenu. Myšlenka je to moudrá, samotný příběh je plný zvratů, osudových setkání a slavnostní nálady, která k
vánoční době bezesporu patří. Horší už je samotné zpracování, které bylo v tomto případě velmi inovační. Nejdůležitějším výtvarníkem byl mistr vizuálních efektů Ken Ralston, který se rozhodl pro velmi detailní animaci. Jednotlivé postavy byly nejprve naskenovány do počítače a pak převedeny v 3D formě na plátno. Především lidské tváře se tak vyznačují velmi jemným výrazem. Přes všechny technologické zázraky je ale stále jasné, že jde o umělý výtvor. Především oči nemají lidský výraz, nepřirozené jsou rychlé pohyby. Na vytvoření tajemné, přízračné krajiny z dětských snů tato technologie však stačila.
Asi nejlepší postavou je již zmíněný pan průvodčí, jemuž se stal předlohou Tom Hanks. V příběhu je velmi jasně definován a neztrácí nadhled ani v lehce kýčovitém konci. Hlavní chlapecká postava se nejvíce a nejsložitěji hýbe, a proto musí bojovat o diváckou přízeň nejhouževnatěji. Nejvíce na něm vynikne jeho nepřirozenost. Druhý, takzvaný Opuštěný, chlapec se překvapivě velmi podoba dětské herecké hvězdě Haleymu Joelu Osmentovi, asi proto, že často hraje "divné" děti. Nejlépe tak vyšla jediná dívčí postava afroamerické dívenky, která se s
ženskou noblesou nijak zvlášť nehýbe.
I kdyby byly postavy k nerozeznání od živých herců, stejně by to nezachránilo zásadní problém celého filmu. Polární expres je tradiční americkou vánoční pohádkou a tak je také v
USA vnímán. Nemá absolutně nic společného s
tradicí českých Vánoc, a proto bude pro českého diváka jen podivnou, kýčovitou pohádkou o kouzelném vlaku a severním pólu. Naše pojetí Vánoc má zkrátka jemnější a skromnější povahu než to americké, a tak projde tento film distribucí zřejmě nedoceněn.
Polární expres
The Polar Express
Film USA 2004, 100 min., Dolby Digital, dabing
Režie: Robert Zemeckis
Scénář: Robert Zemeckis, William Broyles Jr.
Kamera: Robert Presley
Premiéra: 9. prosince 2004
Hodnocení: